Roland Riek: Catalogue data in Spring Semester 2016 |
Name | Prof. Dr. Roland Riek |
Field | Physical Chemistry |
Address | Inst. Mol. Phys. Wiss. ETH Zürich, HCI F 225 Vladimir-Prelog-Weg 1-5/10 8093 Zürich SWITZERLAND |
Telephone | +41 44 632 61 39 |
roland.riek@phys.chem.ethz.ch | |
Department | Chemistry and Applied Biosciences |
Relationship | Full Professor |
Number | Title | ECTS | Hours | Lecturers | |
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529-0499-00L | Physical Chemistry | 1 credit | 1K | B. H. Meier, M. Ernst, P. H. Hünenberger, G. Jeschke, F. Merkt, M. Reiher, R. Riek, S. Riniker, T. Schmidt, R. Signorell, H. J. Wörner | |
Abstract | Seminar series covering current developments in Physical Chemistry | ||||
Objective | |||||
529-1024-00L | Physical Chemistry II (for Biology and Pharmacy) | 4 credits | 2V + 1U | R. Riek | |
Abstract | Kinetics of chemical and biochemical reactions, inparticular also of katalysed reactions. Surface- and transport-phenomena, characterization of open systems. | ||||
Objective | Knowledge on the basics of time dependent process in chemical and biological systems. | ||||
Content | Grundbegriffe: Geschwindigkeitsgesetze, Elementarreaktionen und zusammengesetzte Reaktionen, Molekularität, Reaktionsordnung, Experimentelle Methoden der Reaktionskinetik bis hin zu neuen Entwicklungen der Femtosekundenkinetik. Einfache Theorie chemischer Reaktionen: Temperaturabhängigkeit der Gleichgewichtskonstante und Arrheniusgleichung, Stosstheorie, Reaktionsquerschnitte, Theorie des Übergangszustandes. Zusammengesetzte Reaktionen: Reaktionsmechanismen und komplexe kinetische Systeme, Näherungsverfahren, Kettenreaktionen, Explosionen und Detonationen. Enzymkinetik. Kinetik geladener Teilchen. Diffusion und diffusionskontrollierte Reaktionen. Stofftransport, offene Systeme. | ||||
Lecture notes | Handouts werden in der Vorlesung verteilt | ||||
Literature | Adam, G., Läuger, P., Stark, G., 2003: Physikalische Chemie und Biophysik, 4. Aufl., Springer Verlag, Berlin. | ||||
Prerequisites / Notice | Voraussetzungen: Physikalische Chemie I |