Isabel Günther: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2020

NameFrau Prof. Dr. Isabel Günther
LehrgebietEntwicklungsökonomie
Adresse
Professur für Entwicklungsökonomie
ETH Zürich, CLD B 9
Clausiusstrasse 37
8092 Zürich
SWITZERLAND
Telefon+41 44 632 87 50
E-Mailisabel.guenther@nadel.ethz.ch
DepartementGeistes-, Sozial- und Staatswissenschaften
BeziehungAusserordentliche Professorin

NummerTitelECTSUmfangDozierende
751-1500-00LEntwicklungsökonomik3 KP2VI. Günther, K. Harttgen
KurzbeschreibungEinführung in theoretische und empirische Grundlagen wirtschaftlicher Entwicklung. Theorie der Wirtschaftspolitik für Armutsreduktion.
LernzielDas Ziel dieser Vorlesung besteht darin, die Studierenden in grundlegende entwicklungsökonomische und damit verwandte wirtschafts- und entwicklungspolitische Zusammenhänge einzuführen.
InhaltDer Kurs beginnt mit einer theoretischen und empirischen Einführung in die Konzepte der Armutsreduktion und Fragen der Bekämpfung von sozioökonomischer Ungleichheit. Davon ausgehend werden wichtige exogene und interne Triebkräfte erörtert, die wirtschaftliche Entwicklung und Armutsreduktion fördern oder behindern sowie wirtschafts- und entwicklungspolitische Maßnahmen besprochen, um globale Armut zu überwinden. Im Einzelnen wird dabei auf folgende Themen eingegangen:

- Messung von Entwicklung, Armut und Ungleichheit
- Theorien des Wirtschaftswachstums
- Handel und Entwicklung
- Bildung, Gesundheit, Bevölkerung und Entwicklung
- Rolle des Staates und von Institutionen
- Fiskal-, Geld- und Wechselkurspolitk.
SkriptKeines.
LiteraturGünther, Harttgen und Michaelowa (2020): Einführung in die Entwicklungsökonomik.
Voraussetzungen / BesonderesVoraussetzungen:
Grundlagenkenntisse der Mikro- und Makroökonomie.

Besonderes:
Die Veranstaltung besteht aus einem Vorlesungsteil, aus eigener Literatur- und Recherchearbeit sowie der Bearbeitung von Aufgabenblättern.

Die Vorlesung basiert auf: Günther, Harttgen und Michaelowa (2019): Einführung in die Entwicklungsökonomik. Einzelne Kapitel müssen jeweils vor den Veranstaltungen gelesen werden. In den Veranstaltungen wird das Gelesene diskutiert und angewendet. Auch werden offene Fragen der Kapitel und Übungen besprochen.
851-0624-00LETH4D PhD Seminar: Research for Development Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Findet dieses Semester nicht statt.
Number of participants limited to 15.
1 KP1KI. Günther
KurzbeschreibungDoctoral candidates from all ETH departments, whose research is related to development issues, are invited to give a presentation about their on-going work and discuss their doctoral project with a diverse group of Researchers.
LernzielDoctoral students are able to present their doctoral project to an interdisciplinary audience and to respond to questions within a wider development context.
Voraussetzungen / BesonderesBlockseminar an zwei Tagen im Frühjahrsemester: 30. April und 7. Mai 2020.
851-0647-00LETH Model United Nations (MUN) Belegung eingeschränkt - Details anzeigen 2 KP1SA. Rom, I. Günther, L. Hensgen
KurzbeschreibungIn this course students will participate in a Model United Nations (MUN), deepen their knowledge about the United Nations (UN) and the opportunities and challenges the UN system currently faces and strengthen their negotiations and public speaking skills.
Lernziel• Students get an understanding of how the United Nations works, its history as well as the opportunities and challenges the UN system currently faces.
• Students strengthen their negotiations and public speaking skills
• Students familiarize themselves with a particular country’s priorities and strategies for UN negotiations
InhaltIn this course students learn about the UN system, its challenges and opportunities, strengthen their negations and public speaking skills and they get an opportunity to represent the interests of a country at a Model United Nations (MUN). The course consists of five sessions (March 9th/ March 23rd/ April 6th/ April 27th/ May 4th 5.15 PM- 7.00 PM) that include teaching and discussions about the UN system with external experts as well as the preparation and participation in a MUN in Zurich (May 1st- May 3th 2020). Upon request and at students’ own expense they can also attend a MUN in another location.
Voraussetzungen / BesonderesThe course consists of five sessions (March 9th/ March 23rd/ April 6th/ April 27th/ May 4th 5.15 PM- 7.00 PM) that include teaching and discussions about the UN system with external experts as well as the preparation and participation in a MUN in Zurich (May 1st- May 3th 2020). Upon request and at students’ own expense they can also attend a MUN in another location.
The course is co-organized with the ETH MUN. Similar courses are offered at UZH, HSG, University of Bern, University of Geneva.
860-0042-00LStatistics 2 Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Only for MSc Science, Technology and Policy
4 KP2GK. Harttgen, I. Günther
KurzbeschreibungThis course introduces students to key statistical methods for analyzing social science data with a special emphasis on causal inference and policy evaluation.
LernzielStudents
- have a sound understanding of standard regression techniques
- know strategies to test causal hypotheses using regression analysis and/or experimental methods
- are able to formulate and implement a regression model for a particular policy question and a particular type of data
- are able to critically interpret results of applied statistics, in particular, regarding causal inference
- are able to critically read and assess published studies on policy evaluation
- are able to use the statistical software Stata for data analysis
InhaltThe topics covered in the first part of the course are a revision and linear regression and non-linear regression techniques such as probit and logit regression analysis. The second part of the course focuses on causal inference and introduces methods such as panel data analysis, difference-in-difference methods, instrumental variable estimation, regression discontinuity design, and randomized controlled trials used for policy evaluation. The course shows how the various methods differ in terms of the required identifying assumptions to infer causality as well as the data needs.

Students will apply the methods from the lectures by solving bi-weekly assignments using statistical software and data sets provided by the instructors. These data sets will cover topics at the interface of policy, technology and society. Solving the assignments contributes to the final grade with a weight of 30%.
865-0000-06LImpact Evaluations in Practice
Only for MAS/CAS in Development and Cooperation students, as well as specialists with at least 24 months of practical experience in international cooperation.

ETH doctoral students working on topics related to poverty reduction in low- and middle income countries may also be admitted.

Registration only through the NADEL administration office.
2 KP3GI. Günther, A. Rom
KurzbeschreibungThe course gives an introduction to the most important methods for rigorous impact analysis of development programs and projects. The course is designed to both cover the most fundamental methods of impact analysis and introduce real world case studies from national, international and non-governmental development organizations and asks how rigorous impact analysis has influenced their policies.
LernzielParticipants understand the most important methods of impact analysis. They are able to conduct small scale studies to evaluate the impact of their own programs as well as manage larger impact evaluations for their organizations. Participants are able to use the results of own and external impact studies.
InhaltIntroduction to rigorous impact analysis; Case studies and their policy implications; Introduction to the required statistical knowledge; Potentials and limitations of quantitative analysis; Experimental and quasi-experimental methods; Relevant and feasible indicators for the measurement of outcomes and impacts; Data collection and analysis; Project management of an impact analysis.
Voraussetzungen / BesonderesDer Besuch der Lehrveranstaltung ist an Voraussetzungen gebunden, die der Homepage des NADEL zu entnehmen sind. Die elektronische Einschreibung darf erst nach Einschreibung am NADEL-Sekretariat erfolgen.
865-0042-00LFinanzmanagement von Projekten
Findet dieses Semester nicht statt.
Nur für Studierende des MAS bzw. CAS in Entwicklung und Zusammenarbeit sowie Fachkräfte mit mind. 24 Monaten Berufserfahrung in der internationalen Zusammenarbeit.
Doktoranden, die sich mit empirischer Forschung im EZA-Bereich befassen, können "sur Dossier" zugelassen werden.

Einschreibung nur über das NADEL-Sekretariat.
2 KP2GI. Günther
KurzbeschreibungDer Kurs vermittelt Grundkenntnisse über Methoden und Instrumente des Finanzmanagements und der Wirtschaftlichkjeitsanalyse von Entwicklungsprojekten. Anhand praxisbezogener Beispiele und Übungen werden die Studierenden mit Instrumenten und Methoden des Finanzmanagements vertraut gemacht.
LernzielDer Kurs vermittelt Grundkenntnisse über Methoden und Instrumente des Finanzmanagements und der Wirtschaftlichkjeitsanalyse von Entwicklungsprojekten. Anhand praxisbezogener Beispiele und Übungen werden die Studierenden mit Instrumenten und Methoden des Finanzmanagements vertraut gemacht.
Voraussetzungen / BesonderesDer Besuch der Lehrveranstaltung ist an Voraussetzungen gebunden, die der Homepage des NADEL zu entnehmen sind.