Kenneth Harttgen: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2020 |
Name | Herr Dr. Kenneth Harttgen |
Adresse | Professur für Entwicklungsökonomie ETH Zürich, CLD B 10.1 Clausiusstrasse 37 8092 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 632 98 25 |
kenneth.harttgen@nadel.ethz.ch | |
Departement | Geistes-, Sozial- und Staatswissenschaften |
Beziehung | Dozent |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
751-1500-00L | Entwicklungsökonomik | 3 KP | 2V | I. Günther, K. Harttgen | |
Kurzbeschreibung | Einführung in theoretische und empirische Grundlagen wirtschaftlicher Entwicklung. Theorie der Wirtschaftspolitik für Armutsreduktion. | ||||
Lernziel | Das Ziel dieser Vorlesung besteht darin, die Studierenden in grundlegende entwicklungsökonomische und damit verwandte wirtschafts- und entwicklungspolitische Zusammenhänge einzuführen. | ||||
Inhalt | Der Kurs beginnt mit einer theoretischen und empirischen Einführung in die Konzepte der Armutsreduktion und Fragen der Bekämpfung von sozioökonomischer Ungleichheit. Davon ausgehend werden wichtige exogene und interne Triebkräfte erörtert, die wirtschaftliche Entwicklung und Armutsreduktion fördern oder behindern sowie wirtschafts- und entwicklungspolitische Maßnahmen besprochen, um globale Armut zu überwinden. Im Einzelnen wird dabei auf folgende Themen eingegangen: - Messung von Entwicklung, Armut und Ungleichheit - Theorien des Wirtschaftswachstums - Handel und Entwicklung - Bildung, Gesundheit, Bevölkerung und Entwicklung - Rolle des Staates und von Institutionen - Fiskal-, Geld- und Wechselkurspolitk. | ||||
Skript | Keines. | ||||
Literatur | Günther, Harttgen und Michaelowa (2020): Einführung in die Entwicklungsökonomik. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Voraussetzungen: Grundlagenkenntisse der Mikro- und Makroökonomie. Besonderes: Die Veranstaltung besteht aus einem Vorlesungsteil, aus eigener Literatur- und Recherchearbeit sowie der Bearbeitung von Aufgabenblättern. Die Vorlesung basiert auf: Günther, Harttgen und Michaelowa (2019): Einführung in die Entwicklungsökonomik. Einzelne Kapitel müssen jeweils vor den Veranstaltungen gelesen werden. In den Veranstaltungen wird das Gelesene diskutiert und angewendet. Auch werden offene Fragen der Kapitel und Übungen besprochen. | ||||
860-0042-00L | Statistics 2 Only for MSc Science, Technology and Policy | 4 KP | 2G | K. Harttgen, I. Günther | |
Kurzbeschreibung | This course introduces students to key statistical methods for analyzing social science data with a special emphasis on causal inference and policy evaluation. | ||||
Lernziel | Students - have a sound understanding of standard regression techniques - know strategies to test causal hypotheses using regression analysis and/or experimental methods - are able to formulate and implement a regression model for a particular policy question and a particular type of data - are able to critically interpret results of applied statistics, in particular, regarding causal inference - are able to critically read and assess published studies on policy evaluation - are able to use the statistical software Stata for data analysis | ||||
Inhalt | The topics covered in the first part of the course are a revision and linear regression and non-linear regression techniques such as probit and logit regression analysis. The second part of the course focuses on causal inference and introduces methods such as panel data analysis, difference-in-difference methods, instrumental variable estimation, regression discontinuity design, and randomized controlled trials used for policy evaluation. The course shows how the various methods differ in terms of the required identifying assumptions to infer causality as well as the data needs. Students will apply the methods from the lectures by solving bi-weekly assignments using statistical software and data sets provided by the instructors. These data sets will cover topics at the interface of policy, technology and society. Solving the assignments contributes to the final grade with a weight of 30%. | ||||
865-0037-00L | M4P – Making Markets Work for the Poor Only for MAS/CAS in Development and Cooperation students, as well as specialists with at least 24 months of practical experience in international cooperation. ETH doctoral students working on topics related to poverty reduction in low- and middle income countries may also be admitted. Registration only through the NADEL administration office. | 2 KP | 3G | K. Harttgen | |
Kurzbeschreibung | The course conveys basic knowledge about the M4P-project approach in development cooperation (Making Markets Work for the Poor). Important elements are: strategic framework of the M4P-concept; understanding systems and system change; sustainability and facilitation of system change; measurement and management of private sector promotion in development assistance. | ||||
Lernziel | The course conveys basic knowledge about the M4P-project approach in development cooperation (Making Markets Work for the Poor). Important elements are: strategic framework of the M4P-concept; understanding systems and system change; sustainability and facilitation of system change; measurement and management of private sector promotion in development assistance. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Students of the course must fulfil requirements specified on the homepage of NADEL. |