Search result: Catalogue data in Spring Semester 2020

Agricultural Sciences Bachelor Information
Agricultural Sciences Disciplines
Agricultural Economics
NumberTitleTypeECTSHoursLecturers
751-2312-00LAgricultural PolicyO3 credits2VR. Huber
AbstractIn dieser Vorlesung werden die Grundlagen einer rationalen Agrarpolitik vermittelt. Anhand von aktuellen Beispielen aus der nationalen und internationalen Agrarpolitik werden Zusammenhänge zwischen Märkten und Politikmassnahmen illustriert und wohlfahrtsökonomische Grundlagen zur Beurteilung dieser Massnahmen vorgestellt.
ObjectiveDie Studierenden kennen die ökonomischen und politischen Grundkonzepte der Agrarpolitik und deren konkrete Umsetzung in der Schweiz. Sie kennen die Wirkungsweise von agrarpolitischen Massnahmen und Instrumenten, können diese kritisch beurteilen und auf unterschiedliche Fragestellungen anwenden.
ContentEinleitung und historischer Entwicklung; Ziele und Zielsysteme der Agrarpolitik; Grundzüge der Wohlfahrtstheorie; Instrumente der Agrarpolitik (Markt- und Preispolitik; Agrarstrukturpolitik; Agrarumweltpolitik; Agrarsozialpolitik); aktuelle Agrarpolitik in der Schweiz, Grundzüge der neuen politischen Ökonomie
751-1101-10LFinances and Accounting SystemW2 credits2GC. Müller
AbstractTo understand accounting and calculation of costs.
ObjectiveAbility to keep accounts and calculate costs
ContentThe course includes the steps of establishing and evaluation of financial accounting, including balance sheet, income statement and double-entry accounting. Furthermore, cash flow statement and financial ratios are discussed. Finally, management accounting including cost accounting and cost-performance analysis are presented. The course includes exercises.
Lecture notesscript in German
LiteratureMeyer, C., 2012, Betriebswirtschaftliches Rechnungswesen, 3. Überarbeitete Auflage, Schulthess, Zürich.
751-1304-00LManagement for Enterprises in the Agri-Food-Chain Information W+2 credits2VM. Weber
AbstractIntroduction of basics for the management of institutions, particularly companies, with regard to institutional and personal aspects.
ObjectiveAm Ende der Vorlesung sollen die Studierenden

- über einen Orientierungsrahmen (Landkarte zur Orientierung) verfügen, der ihnen erlaubt,
die wichtigen Fragestellungen im Zusammenhang mit dem Management von Institutionen einzuordnen, ihr Denken und Vorgehen zu strukturieren sowie sich mit anderen in einer „gemeinsamen Sprache“ darüber auszutauschen.

- die wichtigsten Management-Ansätze aus der Geschichte kennen.

- die wichtigsten Grundsätze, Aufgaben und Werkzeuge der personalen Führungstätigkeit in Institutionen kennen.
ContentDie Vorlesung geht auf folgende Inhalte ein:

Im Zentrum steht der institutionelle Aspekt des Managements von Institutionen, insbesondere Unternehmen. Dabei wird ein Management-Modell behandelt, welches die Analyse- und Handlungsfähigkeit der Anwender im Kontext von unternehmerischen Fragestellungen erweitern hilft (Orientierungshilfe). Dabei geht es immer um die Unterstützung von Entscheidungen bei der Gestaltung, Lenkung und Entwicklung von komplexen Systemen, z.B. Unternehmen.

Im weiteren werden die wichtigsten Management-Ansätze in kurzer Form behandelt. Zudem wird im Sinne eines kurzen Überblicks auch auf die personalen Aspekte des Managements eingegangen (Grundsätze, Aufgaben, Werkzeuge).
Lecture notesDie in der Vorlesung behandelten Darstellungen und Fallbeispiele werden den Studierenden in elektronischer Form zu Verfügung gestellt.

Zusätzlich zu den Unterlagen werden die Inhalte des Buches "Das neue St. Galler Management-Modell" von J. Rüegg-Stürm behandelt.
LiteratureJohannes Rüegg-Stürm (2003): "Das neue St. Galler Management-Modell. Grundkategorien einer integrierten Managementlehre. Der HSG-Ansatz." Haupt, Bern.
751-1560-00LProduction, Investment and Risk Management in AgricultureW+3 credits2VR. Finger
AbstractVertiefung und Anwendung von betriebswirtschaftlichem Konzepten, Analyse- und Planungsinstrumenten sowie Aspekten des Risikomanagements in Unternehmen der Agrar- und Ernährungswirtschaft
ObjectiveStudenten sollen am Ende der Vorlesung i) grundlegende Unternehmensentscheide selbstständig strukturieren können, ii) verschiedene Methoden und Instrumente auf Fragestellungen der Produktionsplanung, Investition und Finanzierung sowie der Risikoanalyse und des Risikomanagements anwenden können, iii) über verschieden Werkzeuge zur unternehmerischen Entscheidungsunterstützung verfügen und dabei insbesondere die Umsetzung mit relevanter Software (z.B. Tabellenkalkulationsprogrammen) beherrschen.
ContentDie Vorlesung geht auf folgende Inhalte, mit spezifischen Anwendungen im Agrar- und Ernährungssektors ein:

Produktionstheorie & Produktionsprogrammplanung
Integrierte Planung von Investition & Finanzierung
Risikoanalyse & Risikomanagement im Unternehmen

Die Veranstaltung kombiniert Vorlesungen, die eigenständige Aufarbeitung von Inhalten, Übungsblöcke und Anwendungen in relevanter Software
Lecture notesVorlesungsunterlagen werden im Laufe des Semesters zur Verfügung gestellt
LiteratureMusshoff, O. und Hirschauer, N. (2016). Modernes Agrarmanagement: Betriebswirtschaftliche Analyse- und Planungsverfahren. 4. Auflage. Vahlen Link

Debertin, D. L. (2012). Agricultural production economics. University of Kentucky. Link
751-1500-00LDevelopment EconomicsW+3 credits2VI. Günther, K. Harttgen
AbstractIntroduction into basic theoretical and empirical aspects of economic development. Prescriptive theory of economic policy for poverty reduction.
ObjectiveThe goal of this lecture is to introduce students to basic development economics and related economic and developmental contexts.
ContentThe course begins with a theoretical and empirical introduction to the concepts of poverty reduction and issues of combating socioeconomic inequality. Based on this, important external and internal drivers of economic development and poverty reduction are discussed as well as economic and development policies to overcome global poverty. In particular, the following topics are discussed:

- measurement of development, poverty and inequality,
- growth theories
- trade and development
- education, health, population and development
- states and institutions
- fiscal,monetary- and exchange rate policies
Lecture notesNone.
LiteratureGünther, Harttgen und Michaelowa (2020): Einführung in die Entwicklungsökonomik.
Prerequisites / NoticeVoraussetzungen:
Grundlagenkenntisse der Mikro- und Makroökonomie.

Besonderes:
Die Veranstaltung besteht aus einem Vorlesungsteil, aus eigener Literatur- und Recherchearbeit sowie der Bearbeitung von Aufgabenblättern.

Die Vorlesung basiert auf: Günther, Harttgen und Michaelowa (2019): Einführung in die Entwicklungsökonomik. Einzelne Kapitel müssen jeweils vor den Veranstaltungen gelesen werden. In den Veranstaltungen wird das Gelesene diskutiert und angewendet. Auch werden offene Fragen der Kapitel und Übungen besprochen.
751-1552-00LAgrarian Resource and Environmental Economics Information W+2 credits2VW. Hediger
AbstractTheoretical, formal and methodological foundations for the economic analysis of actual problems of environmental and natural resource use in agriculture and the evaluation of related policy measures (issues of optimal land and water allocation, optimal forest management, methods of environmental valuation, economics of nature conservation, treatment of uncertainty and irreversibility).
ObjectiveAt the end of the course, the students are able to use economic principles (theory and methods) to critically analyze and discuss actual issues and problems of agricultural resource and environmental and policy appraisal – in particular in the domain of land and water use – and to provide a problem adequate and economically sound argumentation.
ContentPrinciples of economic efficiency and optimal resource allocation; Valuation and use of land and water; Multifunctionality; Economics of forestry; Environmental valuation; economics of nature conservation; Irreversibility, risk and uncertainty.
Lecture notesno script
(Handouts to the course will be made available on Moodle, timely in advance).
Literature- Textbook: Perman, Ma, Common, Maddison, McGilvray: Natural Resource and Environmental Economics, 4th edition. Pearson, Harlow, 2011 (selected chapters).
- Distribution of complementary literature during the course.
Prerequisites / NoticeKnowledge of the basics of resource and environmental economics (LV 751-1551-00L or equivalent) is a prerequisite; principles of microeconomics (LV 751-0901-00 or equivalent) are recommended); willingness to investigate in formal analyses is expected.
363-0570-00LPrinciples of Econometrics
Prerequisites: previous knowledge in economics.
W+3 credits2GJ.‑E. Sturm, A. Beerli
AbstractThis course introduces the fundamentals of econometrics. We cover simple and multiple regression analysis using different data formats. An emphasis is on hypothesis testing, interpretation of regression results, and understanding threats to the causal interpretation of relationships in the data.
ObjectiveThe course targets both the theoretical understanding as well as the application of basic econometric methods to real world problems.

The educational objective of this course is that, after completion, students should be able to:
1. understand different forms of data (cross-sectional, panel, time-series) and their strengths and weaknesses for answering different research questions.
2. understand how to translate questions about economic policy issues and human behaviour into research hypotheses that can be tested with data.
3. apply their theoretical knowledge about econometrics to concrete examples based on the knowledge they acquired in tutorial sessions using the statistical software package STATA and interpret estimation results.
4. name and identify potential threats for causal interpretations of relationships in the data and explain whether (and how) they can be addressed.
ContentThe term “econometrics” stands for the application of specific statistical methods to the field of economics. Econometrics aims at providing empirical evidence using observational data that can be used to learn about the real-world existence of specific relationships postulated in economic theories. Typical research questions that economists analyse by using econometric methods include for instance: Do minimum wages reduce employment? Does a gender wage gap exist and how large is it? Does foreign aid affect economic growth? How do interest rate changes influence exports? Is there an effect of economic outcomes on politicians’ chances to get re-elected?

Starting from simple regression analysis, the course introduces the statistical framework that is used in econometrics to answer such empirical research questions. A major focus is on understanding and mastering methods of hypothesis testing using multiple regressions.
The lecture discusses different issues regarding assumptions, interpretation, and inference in multiple linear regression models. Among others, the course addresses the following questions: How well or badly does the applied model fit the observed facts? How large is the estimate of the effects of one variable on another and how reliable is the estimate? Can the model be used to predict the specific variable of interest and how precise is that prediction? What are the crucial assumptions of the estimation strategy used, (how) can they be tested, and does the estimated relationship represent a causal effect?

The course lectures introduce the methods and computer tutorials give the students the opportunity to apply and deepen their knowledge using the software package STATA.
LiteratureWooldridge, Jeffrey M. (2018) Introductory Econometrics : A Modern Approach. Seventh ed. ISBN: 978-1-337-55886-0 [access to relevant chapters will be provided]
Prerequisites / NoticeThis course is intended for students interested in econometrics who have already taken an introductory course in economics (e.g., the course "Principles of Macroeconomics"). Knowledge of the statistical software STATA is no prerequisite and will be acquired during the course.
752-2121-00LConsumer Behaviour IIW+2 credits2GM. Siegrist, J. Ammann
AbstractThis course examines important concepts and theories in order to describe and to explain consumer behavior. The focus is on decision making processes, influencing consumer behavior, consumer research, and market segmentation. Selected topics are explained in some depth.
ObjectiveThis course examines important concepts and theories in order to describe and to explain consumer behavior. The course Consumer Behavior I provides an overview, whereas in this course selected topics are explained and discussed in some depth. The focus is on decision making processes, influencing consumer behavior, consumer research, and market segmentation.
Plant Sciences
NumberTitleTypeECTSHoursLecturers
751-4513-00LCrop Health: Plant PathologyO1 credit1VB. McDonald
AbstractPlant Pathology topics: plant diseases in agroecosystems, categories of pathogens, pathogen life histories, pathogen attack and plant defense, gene-for-gene systems, and disease control strategies.
ObjectiveGain an understanding of the causes and consequences of plant diseases in agroecosystems.
ContentPlant pathology and human affairs, A short history of plant pathology. Koch's Postulates. Abiotic diseases. Categories of infectious agents. Pathogen life cycles and disease cycles. Disease development. Plant resistance mechanisms. Genetics of plant resistance. Epidemiology and disease forecasting. Control strategies: exclusion and quarantines, sanitation, crop rotation, biocontrol, genetic resistance. Fungicides and risk assessment. Genetic engineering of resistance. Integrated management strategies.
Lecture notesLecture notes will be available for purchase at the cost of reproduction.
LiteratureAgrios, G.N. 2005. Plant Pathology, 5. Edition, Academic Press, Inc.

Lucas, J.A. 1998. Plant Pathology and Plant Pathogens. 3. Edition, Blackwell Science. pp. 274
751-4107-00LProduction of Crops and Forage, Including Aspects of Herbology and Plant TaxonomyO4 credits4GA. Walter, U. J. Haas, S. Hassold, V. Klaus, A. Lüscher, W. Richner, B. Streit
AbstractThis lecture provides an introduction into crop and forage sciences. Aspects of sustainable production, interaction with and control of weeds will be topics as well as an introduction to the wide diversity of local plants and their groups in general. Scientific and application-related literature will be discussed; excursions provide an in-depth-learning experience.
ObjectiveDie Studierenden kennen die grundlegenden Prozesse und Bewirtschaftungsmethoden des Acker- und Futterbaus in der Schweiz und in Mitteleuropa. Die Studierenden können den Einfluss von Umweltfaktoren und Bewirtschaftung nicht nur auf Einzelpflanzen, sondern auch auf Wiesen- und Weidebestände und auf ihre Erträge beurteilen. Sie kennen darüber hinaus die wichtigsten Unkräuter und sind über Wirkungsmechanismen und Konsequenzen verschiedener Verfahren zur Kontrolle der Unkräuter informiert. Die wichtigsten Pflanzenfamilien des schweizerischen Mittellandes sind den Studierenden bekannt und können von ihnen im Feld erkannt werden. Sie können mit Hilfe eines Bestimmungsschlüssels einige Familien, Gattungen und Arten selbständig identifizieren und lernen, wie man sich dank systematischer Botanik Artenkenntnisse selbst aneignen kann. Sie verstehen die Relevanz von Fruchtfolgemassnahmen und können Empfehlungen zur Etablierung von Landbewirtschaftungsmethoden geben. Den Studierenden sind nachhaltige, klimaneutrale und die Biodiversität erhaltende oder fördernde Bewirtschaftungsmassnahmen bekannt, und sie verstehen den Wert einer artenreichen Vegetation für die Bereitstellung von Ökosystemdienstleistungen. Sie können sowohl mit praxisnaher als auch mit wissenschaftlicher Literatur dieses Fachgebietes umgehen und die darin enthaltene Information analysieren, kritisch reflektieren und ihre Meinung dazu angemessen schriftlich auf Deutsch zum Ausdruck bringen.
ContentDie Vorlesung ist in vier grosse inhaltliche Abschnitte untergliedert. Dies sind die Abschnitte Ackerbau, Futterbau, Herbologie und systematische Botanik. Diese Abschnitte werden durch unterschiedliche Dozierende unterrichtet. Während zweier obligatorischer Exkursionen sowie durch Literaturarbeit werden die Inhalte vertieft. Zudem werden Verbindungen zwischen den einzelnen Aspekten aufgezeigt.
Der Teil ‘Ackerbau’ befasst sich mit grundlegenden Schritten des ackerbaulichen Feldmanagements wie Bodenbearbeitung, Aussaat und Pflanzenpflege. Einwirkungen auf die Bodenstruktur, unterschiedliche Bearbeitungsmassnahmen für unterschiedliche Kulturen sowie Unterschiede in der Intensität des Eingriffes im Vergleich einer konventionellen und einer bodenschonenden Bearbeitung (z.B. Direktsaat) werden erklärt. Ebenso werden die wichtigsten Unterschiede konventioneller, integrierter und biologischer Produktion angesprochen. Ein besonderer Schwerpunkt liegt auf der Etablierung von Fruchtfolgen unter Berücksichtigung der betrieblichen Gegebenheiten. Die Vorlesung bezieht sowohl wissenschaftliche Literatur als auch anwendungsnahe Publikationen ein; letztere werden mit den Studierenden im Hinblick auf acker- und futterbauliche Anwendung intensiver diskutiert.
Im Teil ‘Futterbau’ werden die verschiedenen Typen des Futterbaus und die wichtigsten Mischungen, aber auch natürliche Pflanzengemeinschaften in Mitteleuropa vorgestellt (Bestandesbeurteilung). Basierend auf der Ökophysiologie von Einzelpflanzen wird die Ökophysiologie von Pflanzenbeständen erarbeitet. Es werden verschiedene Arten der Bewirtschaftung vorgestellt (z. B. Bestandeslenkung durch Düngung, Beweidung, Schnitttermine, etc.) und ihre Auswirkungen auf die Bestandeszusammensetzung und auf die Erträge diskutiert. Feedback-Mechanismen zwischen Umwelt und Futterbausystemen werden angesprochen. Die Rolle von Biodiversität von Graslandsystemen wird thematisiert.
Der Teil ‘Herbologie’ vermittelt Grundkenntnisse über Biologie und Ökologie der Unkräuter, Unkraut-Kulturpflanzen-Interaktionen sowie Prinzipien chemischer, physikalischer und biologische Unkrautkontrolle. Weiter werden Mechanismen des gezielten Unkrautmanagements in unterschiedlichen Anbausystemen und Kulturen erläutert.
Im Teil ‘’Systematische Botanik’ werden die bedeutendsten Pflanzenfamilien, welche für den Pflanzenbau wichtig sind, systematisch vorgestellt und anhand von Pflanzenmaterial anschaulich erklärt. Der systematische Ansatz steht im Zentrum dieser Vorlesung und dient als elementares Element zum selbständigen Bestimmen und Aneignen von Artenkenntnissen. Als Grundlage dazu werden auch die wichtigen morphologischen Begriffe zum Benennen von pflanzlichen Organen vorgestellt und angewendet. Darüber hinaus hilft ein Überblick zur Systematik der Pflanzen beim Einordnen der behandelten Pflanzenfamilien.
Lecture notesKein Skript
LiteratureHandouts werden elektronisch zur Verfügung gestellt.

Teil Systematische Botanik: für einen vertieften und detaillierteren Einblick in die systematische Botanik der Schweiz wird das Buch „Botanische Systematik – Einheimische Farn- und Samenpflanzen“ von M. Baltisberger et al., 4. Auflage, 2013 empfohlen.
Prerequisites / NoticeDie Veranstaltung baut auf der Ökophysiologie-Vorlesung und anderen Veranstaltungen des 3. Semesters auf. Sie bereitet u.a. die Vorlesung Graslandsysteme vor. Der Vorlesungs-Teil Systematische Botanik baut auf den Grundlagen der Biologievorlesungen der ersten beiden Semester auf. Dieser Teil der Veranstaltung kann als Vorbereitung für Wahlfächer im Bereich Systematischer Botanik dienen (701-0362-00L, 701-0314-00L, 701-0314-01L, 701-0264-01L).
751-4514-00LCrop Health: EntomologyO2 credits2GC. De Moraes, M. Greeff
AbstractThis course entails lectures, a practicum and outdoor excursions, which provide an overview of the diversity of insects and related arthropod groups. Students will learn to identify insects and make inferences about their behavior, ecology, and agricultural relevance.
ObjectiveStudents completing this course will become familiar with the morphology, physiology, and behavior of insects and other agriculturally relevant arthropod groups. Practical training will provide hands-on experience in identifying insects at different developmental stages. Students will collect samples and apply their knowledge during excursions to nearby habitats.
ContentDiversity of insects and related arthropod groups. Principles of insect physiology, morphology, and behavior. Insect interactions with plants and other animals, i.e. as pollinators, herbivores, predators, and disease vectors. Special focus on the role of insects in agricultural ecosystems.
Lecture notesLecture notes will be provided on the Moodle platform.
LiteratureSuggestions for further reading will be provided.
751-4002-00LGrassland Systems Information W+2 credits2GN. Buchmann
AbstractThis course focuses on grasslands globally and their respective properties. Spatial distribution, vegetation composition, soils, management and productivity as well as the impact of fire, invasion or over-exploitation will be discussed.
ObjectiveThe students will know important grassland systems globally as well as their ecological characteristics. They will be able to evaluate the various impacts on yields and biogeochemical cycles in grassland systems in different climates. Furthermore, they will be able to independently work with scientific literature, summarize scientific argumentation/Interpretation in writing and with oral presentations in class.
ContentIn diesem Kurs werden Grasländer weltweit betrachtet und ihre Besonderheiten, v. a. in der Artenzusammensetzung, den Stoffumsätzen und ihrer Bewirtschaftung, im Vergleich zu Schweizer Grasländern erarbeitet. Faktoren wie Feuer, invasive Arten, Übernutzung, Extensivierung und Intensivierung werden besprochen. Auswirkungen von globalem Wandel, d. h., Änderungen im Klima und in der Landnutzung, auf Grasländer und ihre Erträge sowie Auswirkungen internationaler Verträge (Kyoto-Protokoll, Biodiversitätskonvention, Desertifikationskonvention) werden diskutiert.
Lecture notesHandouts stehen online.
Prerequisites / NoticeDieser Kurs basiert auf den Kursen "„Öko- und Ertragsphysiologie"“ und "„Crop Science: Teil Futterbau"“. Er bildet die Basis für den ebenfalls systemorientierten Kurs "Biogeochemistry and Sustainable Management" im Master.
751-4505-00LPlant Pathology IIW+2 credits2GB. McDonald
AbstractPlant Pathology II focuses on disease control in agroecosystems based on biological control, pesticide applications and breeding of resistant crop cultivars. The genetics of pathogen-plant interactions will be explored in detail as a basis for understanding the development of boom-and-bust cycles and methods that may be used to prevent the evolution of pathogen virulence and fungicide resistance.
ObjectiveAn understanding of the how biological control, pesticides and plant breeding can be used to achieve sustainable disease control. An understanding of the genetic basis of pathogen-plant interactions and appropriate methods for using resistance to control diseases in agroecosystems.
ContentPlant Pathology II will focus on disease control in agroecosystems based on biological control, pesticide applications and breeding of resistant crop cultivars. The genetics of pathogen-plant interactions will be explored in detail as a basis for understanding the development of boom-and-bust cycles and methods that may be used to prevent the evolution of pathogen virulence and fungicide resistance.

Lecture Topics and Tentative Schedule

Week 1 Biological control: biofumigation, disease declines, suppressive soils.

Week 2 Biological control: competitive exclusion, hyperparasitism.

Week 3 Chemical control: History of fungicides in Europe, fungicide properties, application methods.

Week 4 Fungicide categories and modes of action, antibiotics, fungicide development, fungicide safety and risk assessment (human health).

Week 5 Resistance to fungicides. Genetics of fungicide resistance, ABC transporters, risk assessment, fitness costs. FRAC risk assessment model vs. population genetic risk assessment model.

Week 6 Genetics of pathogen-plant interaction: genetics of pathogens, genetics of plant resistance, major gene and quantitative resistance, acquired resistance. Flor's GFG hypothesis and the quadratic check, the receptor and elicitor model of GFG, the guard model of GFG.

Week 7 Resistance gene structure and genome distribution, conservation of LRR motifs across eukaryotes. Genetic basis of quantitative resistance. QTLs and QRLs. Connections between MGR and QR. Durability of QR.

Week 8 Genetic resistance: Costs, benefits and risks.

Week 9 Non-host resistance. Types of NHR. NHR in Arabidopsis with powdery mildews. NHR in maize and rice. Avirulence genes and pathogen elicitors. PAMPs, effectors, type-III secretion systems, harpins in bacteria. Fungal avirulence genes.

Week 10 Easter holiday no class.

Week 11 Sechselauten holiday no class.

Week 12 Host-specific toxins. GFG for toxins and connection to apoptosis. Fitness costs of virulence alleles. Diversifying selection in NIP1.

Week 13 Boom and bust cycles for resistance genes and fungicides and coevolutionary processes. Pathogen genetic structure and evolutionary potential. Genetic structure of pathogen populations in agroecosystems, risk assessment for pathogen evolution and breeding strategies for durable resistance.

Week 14 Resistance gene and fungicide deployment strategies for agroecosystems.

Week 15 Genetic engineering approaches to achieve disease resistant crops.
Lecture notesLecture notes will be available for purchase at the cost of reproduction.
LiteratureLecture notes will be available for purchase at the cost of reproduction.
Prerequisites / NoticePlant Pathology I provides a good preparation for Plant Pathology II, but is not a prerequisite for this course.
751-3402-00LPlant Nutrition II - Integrated Nutrient Management Restricted registration - show details
Only for Students in BSc/MSc Agricultural Sciences and Students in MSc Environmental or Food Sciences.
Number of participants limited to 40.
W+2 credits2VA. Oberson Dräyer
AbstractTeaching knowledge on nutrient fluxes in agroecosystems so as to maximize nutrient use efficiency by crops and minimize losses to the environment while providing optimal nutrient supply to crops. Methods to establish nutrient budgets are presented. Nutrient input and output variables (e.g. losses by various pathways) are treated and their optimal management presented.
ObjectiveAt the end of the lecture the students can establish nutrient budgets, can critically evaluate agricultural systems as source of elements for the environment and can propose agricultural practices that limit these losses while maximizing nutrient use efficiency and optimizing nutrient supply to crops.
ContentThis course provides understanding of integrated nutrient management in agro-ecosystems so as to maximize nutrient use efficiency by crops while minimizing nutrient losses to the environment at optimal nutrient supply to the crop. The characteristics of input and output variables will be treated. These variables encompass organic (e.g. animal manure, plant residues, recycled organic wastes) and mineral fertilizers (e.g. minerals and products from recycling), symbiotic nitrogen fixation, nutrient deposition and pathways of nutrient losses. Measures to mitigate nutrient losses to the environment will be presented. Different methods will be taught so as to calculate nutrient budgets at various levels of the agro-ecosystem. Using case studies on nutrient rich and nutrient poor agro-ecosystems, strategies for an optimal nutrient management will be discussed that integrate attributes of soils, plants and fertilizers.

In particular the treatment of case studies results in interactive lectures. Exercises done outside the classes help to foster the matter. Finally, they work on a focal topic of their interest. This is either i) the analysis and presentation of a paper, or ii) the analysis of the nutrient status of a farm by the means of nutrient budgeting and the development of integrated fertilization system including a modified scenario of that farm. In either case, they work in groups and present the outcome in an oral presentation (including peer feedback) of in a short written report.
751-3500-00LPlant BreedingW+2 credits2VA. Hund, R. Kölliker
AbstractThe course «Pflanzenzüchtung» builds on the knowledge acquired in the course “Agrargenetik”. It conveys the basics of the most important breeding aims, the legal framework for plant breeding, sources of genetic variation, as well as variety types and breeding methods. Besides the classic methods, modern approaches like precision phenotyping, genomic selection and genome editing will be introduced.
ObjectiveDas Hauptziel der Vorlesung ist, Sie mit den Grundlagen der Pflanzenzüchtung vertraut zu machen und Ihnen das nötige Wissen zu vermitteln, um die meist kontrovers diskutierte Themen rund um die moderne Pflanzenzüchtung besser einschätzen und diskutieren zu können. Dabei ist es besonders wichtig, dass Sie sowohl die Geschichte der Pflanzenzüchtung als auch die Rechtlichen Rahmenbedingungen und die biologisch-technischen Grundlagen kennen.
Im Kurs werden dazu folgende Lernziele vermittelt:
- Sie kennen die wichtigsten Meilensteine in der Geschichte der Pflanzenzüchtung.
- Sie kennen die wichtigsten Zuchtziele und können die Erfolge der Pflanzenzüchtung anhand von Beispielen benennen.
- Sie kennen die gesetzlichen Rahmenbedingungen welche die Pflanzenzüchtung in der Schweiz und Europa regeln.
- Sie kennend die Bedeutung der genetischen Ressource für die Pflanzenzüchtung.
- Sie können die Züchterformel und können den erwarteten Züchtungserfolg basierend auf der Erblichkeit eines Merkmals abschätzen.
- Sie kennen wichtigsten Fortpflanzungssysteme der Pflanzen und die dazu gehörenden Züchtungsstrategien.
- Sie können die verschiedenen Zuchtstrategien bezüglich ihrer Effizienz und Eignung für spezifische Zuchtziele beurteilen.
- Sie können die Methoden der Gentechnologie und des Genome Editing erklären und mit herkömmlichen Methoden vergleichen.
- Sie wissen wie die markerunterstützte Züchtung und die genomische Selektion im Züchtungsablauf integriert sind.
- Sie kennen die jüngsten Entwicklungen um die rechtlichen Rahmenbedingungen der Gentechnologie bzw. des Genom Editing und können ihre Auswirkung diskutieren.
LiteratureWe recommend "Heiko Becker (2011), Pflanzenzüchtung, ISBN
978-3-8252-3558-1", as companion of this course.
Animal Sciences
NumberTitleTypeECTSHoursLecturers
751-6301-00LAnimal BreedingO2 credits2VS. Neuenschwander
AbstractIntroduction to basics of animal breeding. Importance of animal production. Species of livestock and their products, performance recording, functional traits, genetic diversity, breeding goals. Qualitative and quantitative traits. Basic knowledge of breeding methods: genetic and environmental variation, heritability, genetic correlation, estimation of breeding values, selection, mating systems.
ObjectiveShow the importance of animal production for Swiss and international agriculture. Name the livestock species, their products, systematic classification and breeding and production goals. Describe methods to measure animal performance (performance recording) and functional traits. Define the most important parameters and methods in animal breeding.
ContentEvolution, domestication, history of animal breeding.
Definition, models of animal production, species of livestock, numbers, distribution.
Genetic polymorphisms and their applications in animal breeding.
Genetic diversity, breeds, production and breeding goals.
Traits: performance, fucntional.
Performance recording. herd replacement.
Qualitative (monogenic) and quantitative (polygenic) traits, Mendelian genetics, quantitative genetics.
Genetic and environmantal variation, heritability, genetic correlation, selection, selection response.
Lecture notesTransparencies and single chapters of textbook are made available on homepage.
LiteratureTierzucht (Willam/Simianer) UTB 3526 (2011)
Additional literature to be announced in the lecture.
Prerequisites / NoticeÜbungen:
Es stehen 6 Kurzübungen zur Vertiefung des Lehrinhaltes zur Verfügung. Werden mindestens 3 ausreichend bearbeitete Übungen abgegeben, wird zur Semesterendnote 0.25 Punkte dazugezählt.

Praktische Übung:
Zur obligatorischen praktischen Übung «Lineare Beschreibung von Kühen» treffen wir uns am 19.4.2018 um 13:30 Uhr auf dem Agrovet-Strickhof, Eschikon 27, 8315 Lindau. Die Übung dauert bis ca. 16:30. Es gibt keine Überschneidungen mit andern Vorlesungen. Geeignete Schutzkleider und Stiefel sowie Schreibzeug müssen von den Teilnehmern selber mitgenommen werden.

Recherche:
Am Semesteranfang wird ein Thema für eine Recherche abgegeben. Ein Bericht im Umfang von 3 bis 5 A4-Seiten wird mit 10% in der Schlussnote berücksichtigt, Abgabetermin 12.04.2018.
751-7002-00LBasics in Animal NutritionO2 credits2VM. A. Boessinger, M. Kreuzer
AbstractThis course builds on "Nutritional Science" by translating the information on nutrition to individual farm animal species and purposes. The emphasis is on the principles of utilisation of and requirements for energy and nutrients and the resulting feed evaluation systems as applied for the relevant forms of livestock nutrition (cattle, pig, poultry).
ObjectiveDer Besuch der Lehrveranstaltung erlaubt es den Studierenden, die wichtigsten Grundzusammenhänge von Ernährung und Verdauung und Energiewechsel zu erklären. Sie vermögen die Palette an Futtermitteln zu benennen und anzuwenden. Sie sind in der Lage, den Bedarf der wichtigsten Nutztiere abzuleiten. Mittels einer Reihe von Übungen wird ihnen vermittelt, wie sie die Kenntnisse für konkrete Aufgaben im Bereich der Tierernährung anwenden können.
Content– Umsatz und Verwertung von Nährstoffen und Energie im Tier (Begriffsdefinition, Umsatz im Tierkörper, Bilanzen, Verwertung)
– Futtermittelbewertung bei Rindvieh, Schwein und Geflügel (energetische Futtermittelbewertung, Bewertung der stickstoffhaltigen Futtersubstanz)
– Ernährung von Rindvieh, Schwein und Geflügel (Grundlagen der Fütterung, physiologische Eigenheiten, Bedarf und Bedarfsdeckung, Fütterungsnormen, Rationengestaltung)
– Futtermittelkunde (Einzelfuttermittel, wirtschaftseigenes Futter)
Lecture notesScript is available and can be obtained at the start of the lecture.
LiteratureEine ausführliche Literaturliste ist im Skript enthalten.
Prerequisites / NoticeRechenübungen sind Bestandteil der Lehrveranstaltung. Dazu ist ein Taschenrechner erforderlich.
751-6102-00LAnatomy and Physiology of Man and Animals IIO2 credits2GS. E. Ulbrich, A. Grahofer, S. Thanner
AbstractImparts a basic understanding of physiology an anatomy in man and domestic animals, focusing on the interrelations between morphology and function of the organism, in particular of domestic animals. This is fostered by discussing all subjects from a functional point of view. The lecture consists of two consecutive parts.
ObjectiveDie Lehrveranstaltung befähigt die Studierenden Basiswissen über Anatomie und Physiologie von Mensch und Tier zu beschreiben, grundlegende Funktionen des Organismus zu verstehen, Zusammenhänge zwischen Morphologie und Funktion von Organsystemen zu verstehen, die Entwicklung der Organsysteme zu beschreiben und pathophysiologische Zusammenhänge nachvollziehen zu können.
751-7400-00LAnimal HealthW+2 credits2VA. Grahofer
AbstractThis course imparts basic knowledge of general signs and causes of illness in individuals and polulations as well as of the interactions between the organism and its living and non-living environment. The focus is on the understanding of the complex relationships between animal husbandry, behavior, health and productivity of farm animals.
ObjectiveThe course enables students to recognize factors leading to disease and suffering in farm animals and to draft basic recommendations for its amelioration.
Prerequisites / NoticeObligatorische Exkursion ans BLV am Freitag 20. März 2020
751-7500-00LApplied Ethology and Animal WelfareW+2 credits2VS. Goumon
AbstractThe course provides basic knowledge of behaviour of captive animals, and of interactions between behaviour, physiology and husbandry. There will also be a special focus on animal welfare including its definition, assessment and link to ethical values.
ObjectiveStudents will
- understand the basic concepts of Applied Ethology and Animal welfare
- be able to critically analyse behavioural data
- be trained to understand interdisciplinary and disciplinary research.
- be able to critically analyze published research data.
- be able to present precise scientific reports in oral and written form.
ContentTopics:

- Applied ethology : definition and how to measure behaviour
- Social behaviours
- Animal handling
- Behavioural needs
- Enrichment
- Animal welfare: definitions and assessment
- Positive welfare
- Behavioural assessment of pain and distress
- Welfare challenges associated with animal captivity
- Animal ethics
- Normal behaviour and of behavioural disorders
- Low arousal behaviour (e.g. boredom)



The final grade will be based on a home assignment - leaflet (30%) and a final written exam (70%, end of semester)
Lecture notesThe PP slides for the lectures will be provided
LiteratureFurther literature and internet links will be mentioned during the lecture.
Prerequisites / NoticeInterest in Animal behaviour and Welfare

The lectures will be in English
  •  Page  1  of  2 Next page Last page     All